donderdag 16 september 2010

Even proeven.

14 september. Een bezoek aan mijn vriend Theo. Na een bewogen periode was het goed om even bij te praten en een blik in de toekomst te werpen en terwijl we eea evalueren komen er ook enkele wijnen op de proeftafel. Enkele hieronder beschreven.

We starten met een  champagne van het huis:

Vranken, Diamant.

Een mooie aansprekende uitmonstering.

Bij het schenken blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om de juiste glazen te gebruiken. De flute van een uitstekende kwaliteit is zo glad dat het CO2 zich niet kan vrijmaken en dus lijkt het wel een stille wijn. Als we dan schenken in het glaswerk dat van Vranken zelf is zien we een mooi schouwspel van fijne mousse precies in het midden van het glas opstijgen.

Mooie goud gele kleur met een zweem rosé van de Pinot Noir. In de neus een zachte elegantie met een lichte toast van hout. Op de tong en in de mond. Heel zacht, bijna fragiel lijkt mij een behoorlijk gerijpte champagne met een aangenaam zuur. Zelf zou ik deze wijn opteren bij een mooie lunch met zeevruchten.




Hierna volgt de Heida 2009, Savignin Blanc uit Zwitserland.

Een wijn die indruk maakt. Dikke structuur bijna vet in het glas. In de neus doet de wijn denken aan de Elzas en specifiek de Gewurztraminer maar niet zo uit gesproken. In de mond maakt hij/zij waar wat ik al in geur verwachtte. Een mooi volle en vooral rijke structuur met zeer aangenaam zuur zonder daarin te veel naar voren te treden. Ik, ben aangenaam verrast. Dit is lekker.

Als we het later over de prijs hebben blijkt dat deze er ook naar is maar, nog steeds vindt ik het een verrassende, zijn prijs waard zijnde wijn.

Heel leuk om dit te kunnen en mogen proeven.

1 opmerking:

  1. En dan lees je dit op de vrijdagmorgen, en het water loopt me al uit de mond als je de beschrijving leest van de wijnen. Zucht... ik neem maar snel een bakkie troost.

    BeantwoordenVerwijderen